Jesteś tutaj: Strona Główna » Artykuły » „The Original Rocker” – ku pamięci Augustusa Pablo

„The Original Rocker” – ku pamięci Augustusa Pablo

„The Original Rocker” – ku pamięci Augustusa Pablo

Mistrz melodyki, odpowiedzialny za wprowadzenie tego instrumentu na muzyczne salony, a także kluczowa postać w muzycznej historii Jamajki. Horace Swaby – szerszej publiczności znany jako Augustus Pablo.

Urodził się w 1954 roku w Saint Andrew na Jamajce. Już w dzieciństwie wykazywał zdolności artystyczne grając na organach w Kingston College School. Jednak to 1969 rok można uznać za przełomowy, kiedy to młody Horace stojąc pod sklepem muzycznym „Aquarius Record” słynnego producenta Hermana Chin Loy’a, przypadkowo wchodzi w posiadanie instrumentu, który przyniósł mu ogólnoświatową sławę. Instrumentu-zabawki, który w tamtym czasie używany był tylko i wyłącznie na lekcjach muzyki w szkole i nigdy wcześniej nie był traktowany poważnie przez profesjonalnych muzyków.

I to właśnie Herman Chin Loy, postać niezwykle znacząca dla jamajskiej kultury, znana z eksperymentów z nowymi brzmieniami, zafascynowany wydobywającym się z małego instrumentu dźwięku, zaproponował młodemu, nieco wystraszonemu nastolatkowi czas nagraniowy w słynnym Studio 17, u Vincenta „Randy’ego” China, późniejszego założyciela VP Records. Niewiele się zastanawiając, młody Horace przyjmuje propozycję Hermana i już w następny weekend powstaje singel „Iggy Iggy”, którym Swaby debiutuje przyjmując pseudonim Augustus Pablo. W późniejszych wersjach utworu udzielają się także znany klawiszowiec Lloyd Charmers (Lloyd Terell) oraz członek takich zespołów jak The Upsetters i The Wailers, organista – Glen Adams.

Zasiane ziarno owocuje w takie utwory jak „Far East” czy „East Of River Nile”, w którym młody Pablo na skocznym riddimie w rytmie ska, prezentuje niesamowite solówki wygrywane na melodyce i organach. W 1972 roku, mając 18 lat, Augustus Pablo przy współpracy z Clive Chin (Impact), wydaje nawiązujący do muzyki wschodnioazjatyckiej singel „Java”, co wzbudza sensację, nie tylko na Jamajce. Utwór doczekał się także albumu długogrającego „Java Java Dub”, w wykonaniu różnych artystów. Jednak to wydanie „Swing Easy” wynosi młodego muzyka na szczyt, dając możliwość współpracy z takimi producentami jak Lee „Scratch” Perry, Winston „Niney” Holness czy Glen Brown oraz radykalnie i nieodwracalnie definiuje kierunek rozwoju muzyki reggae.

W 1974 roku młody Pablo debiutuje albumem „This Is Augustus Pablo”, a już kilka miesięcy później przy współpracy z Tommy’m Cowan i Warwick Lyn, ukazuje się drugi krążek zatytułowany „Ital Dub”. Augustus Pablo nieustannie wyznacza nowe standardy, wprowadzając na rynek coraz to nowsze pomysły. Jego muzyka, z charakterystycznym bliskowschodnim brzmieniem, zachwyca choćby takich producentów jak Sir Coxsone (założyciel słynnego Studia One), Bunny’ego Lee czy King Tubby’ego, z którym w 1976 muzyk współtworzy swój trzeci, potwierdzający pozycję sceniczną obu mężczyzn, album zatytułowany „King Tubby Meets Rockers Uptown”.

Jego otwartość na muzykę owocuje przy kolejnych płytach we współpracę z różnego rodzaju utalentowanymi i oryginalnymi wokalistami, jak choćby Johnny Osbourne, Yami Bolo, Bunny Brissett, Spliffy Dan, Dillinger, Earl Sixteen, Junior Delgado czy Hugh Mundell, którego to album „Africa Must Be Free” doczekał się także dub’owej wersji stworzonej w 1979 roku przez mistrza melodyki.

W latach 80. i 90. muzyk ogranicza swoją działalność muzyczną, co jakiś czas wydając jednak mniej popularne albumy. Zmarły w 1999 roku z powodu nieleczonej miastenii Augustus Pablo, zostanie zapamiętany jako wątle wyglądający rastaman, którego niesamowite zaangażowanie i wkład przyczyniło się do brzmienia dzisiejszej muzyki korzeni. W 2014 roku, po 15 latach od śmierci muzyka, jego syn Addis Pablo kontynuując tradycję zapoczątkowaną przez ojca, wskrzesza zasiane w 1969 roku ziarno i debiutuje albumem „In My Fathers House”.

Komentarze

© 2012-2016 Riddim.pl - Reggae Music News

Scroll to top